Prezentujemy zarys głównych myśli artykułu naukowego Małgorzaty Czermińskiej pt.: „Autor jako producent”, którego lektura jest zazwyczaj zalecana studentom filologii polskiej w ramach przedmiotu Teoria literatury. Tekst ma oczywiście charakter skrótowy i wybiórczy – zainteresowanym dokładniejszymi informacjami polecamy zapoznanie się z oryginałem pracy badacza, który jest dostępny w źródle podanym w bibliografii na końcu tekstu.
Poniższy plik zawiera streszczenie artykułu w formie graficznej – idealne do wydruku i szybkiej powtórki. Pobierz notatkę w formacie pdf:
R. Nycz – Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności.pdf
Jeżeli cokolwiek z pliku wzbudza Twoje wątpliwości lub jest kwestia, której – mimo opisu – nie rozumiesz, zadaj pytanie w komentarzu. Odpowiemy maksymalnie w ciągu 24 godzin.
R. Nycz – Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności – streszczenie
Tekst jest polemiką z Bohaterem. Nycz twierdzi, że autora wcale nie było tak długo – Autor żył tylko w romantyzmie (a nawet wtedy nie było jednoznaczącego poczucia spawczości autora. Barthes napisał o śmierci autora, ale ten nie mógł umrzeć, skoro nie żył (ma to sens jedynie dla Skryptora).
Nycz wskazuje te sposoby uobecnienia w nowoczesnej literaturze.
Dwie strategie według Nycza
1) Pisanie sobą:
- autor tworzy fikcję, ale zawsze zawierają się gdzieś w niej elementy pochodzące od niego samego
- nie da się zupełnie oddzielić od doświadczenia językowego i kulturowego
2) Pisanie siebie:
- autor próbuje tworzyć narrację autobiograficzną, ale zawsze jest to w pewnym stopniu fikcjonalne
- tekst musi zawierać elementy narratywizacji, autokreacji
Literatura XX wieku – formy obecności autora w tekście:
1) Empiryzacja: każdy tekst odwołuje się do doświadczeń autora – autobiografizm, autotematyzm
2) Fikcjonalizacja: autor poprzez fikcję dopuszcza do głosu swoją własną perspektywę
Należy zaznaczyć, że empiryzacja i fikcjonalizacja nie mogą istnieć osobno.
Metafora śladu
- ślad to coś materialnego
- ślad jest śladem obecności
- ślad jest śladem nieobecności
- ślad jest odzwierciedleniem tylko części tego, kto ten ślad zostawił
- ślad jest czymś, co wymaga interpretacji – ślady się tropi, łączy
Bibliografia:
Nycz R., Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności, [w:] idem, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001, s. 50–87.