Prezentujemy zarys głównych myśli artykułu naukowego Benjamina Waltera pt.: „Autor jako producent”, którego lektura jest zazwyczaj zalecana studentom filologii polskiej w ramach przedmiotu Teoria literatury. Tekst ma oczywiście charakter skrótowy i wybiórczy – zainteresowanym dokładniejszymi informacjami polecamy zapoznanie się z oryginałem pracy badacza, który jest dostępny w źródle podanym w bibliografii na końcu tekstu.
Poniższy plik zawiera streszczenie artykułu w formie graficznej – idealne do wydruku i szybkiej powtórki. Pobierz notatkę w formacie pdf:
B. Walter – Autor jako producent.pdf
Jeżeli cokolwiek z pliku wzbudza Twoje wątpliwości lub jest kwestia, której – mimo opisu – nie rozumiesz, zadaj pytanie w komentarzu. Odpowiemy maksymalnie w ciągu 24 godzin.
B. Walter – Autor jako producent – streszczenie
Benjamin Walter włącza dzieło autora w żywe związki społeczne i pyta: Jak ma się dzieło literackie do stosunków produkcji danej epoki?
Zależne jest to od od techniki pisarskiej, czyli tego, co udostępnia produkty literackie bezpośrednio po analizie. Teza:
Słuszna tendencja polityczna oznacza, że dzieło musi mieć literacką jakoś – bo jakoś = wypełnianie tendencji. Tendencja może polegać na postępowości/zacofaniu techniki literackiej.
Na czym polega praca autora?
- nigdy nie jest to praca wyłącznie nad produktami
- zawsze jest to jednocześnie praca nad środkami produkcji
Produkty autora muszą spełniać funkcje ogarniające warunki:
- Tendencja
- Porządkujące, instruujące postępowanie piszącego
Autor, który niczego nie uczy pisarzy, nie uczy nikogo.
Autor = proletariat
Zdaniem Benjamina Waltera wszystkich dobrych pisarzy czeka utożsamienie się z proletariatem – klasą większościową, niewykształconą. Zdrada swojej klasy (intelektualistów) polega na pewnym zachowaniu, które z pracownika obsługującego aparat produkcyjny czyni z niego inżyniera, który dostrzega swoje zadanie w tym, by dostosować aparat do celów rewolucji proletariackiej.
Zadania autora jako producenta:
- uczestniczenie w tej rewolucji (wtedy będzie wyższa technika)
- znanie swojej pozycji w tym procesie pomaga w rzeczywistym kształtowaniu zmian
Autor – producent musi tworzyć model:
- instruktywny dla działalności innych producentów
- ma pozostawić do ich dyspozycji ulepszony aparat
Aparat jest tym lepszy, im bardziej potrafi z czytelników lub widzów uczynić współdziałających.
Bibliografia:
Benjamin W., Autor jako producent, [w:] W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych, wstęp, wybór i oprac. A. Mencwel, t. 1, Warszawa 1988, s. 299–320.